Az új vasúti menetrend vasárnap lép életbe, szabad perceimben megnéztem, hogy mennyiben változik a főváros és a megyeszékhelyek közötti vasúti közlekedés. Mivel továbbra sincs az egész országban ütemes menetrend, így a vonatok néhány perces eltéréssel teljesítenek a különböző viszonylatokban, de próbáltam a legtöbbször, legtöbb vonat által (papíron) teljesített menetidőt figyelni. Két vonattípust vizsgáltam meg, az intercity vonatokat és az egyszerű gyorsvonatokat. Mivel a Dunántúlra a Keleti pályaudvarról és a Déli pályaudvarról is indulnak a vizsgált vonatok, így az egyszerűség kedvéért a Kelenföldtől számított menetidőt tüntettem fel.

Nyugat - Dunántúl

Szombathely felé az IC-k menetideje változatlanul 2:37 perc, a gyorsvonatok átlagosan 8 percet gyorsultak, így 3:25 alatt teljesítik a távot. Zalaegerszegre IC-vel csak átszállással lehet eljutni, a menetidő ugyan 23 perccel csökkent, de rendszeres (napi több vonatpár) és átszállásmentes lehetőség nincs (menetidő: 3:33). A gyorsvonatok ugyanakkor 18 perccel gyorsabbak lettek (3:39), ami tekintélyes csökkenés és pirospont. Győrbe gyakorlatilag változtatlan idő alatt lehet eljutni, az IC-k egy perccel lettek gyorsabbak (1:10), a gyorsvonatok pedig egy perccel lassabbak (1:31).

Összességében Zala megye székhelyére továbbra sincs IC közlekedés, de a gyorsvonatok rövidebb menetideje mindenképpen örömteli. Szombathelyre és Győrbe az IC közlekedés jó, míg Győrbe a gyorsvonatok is jó időt futnak. A közeljövőben a Zalaegerszeg és Szombathely felé közlekedő gyorsvonatok menetidejében további javulás várható, a Tárnok - Székesfehérvár és a Boba - Ukk szakaszok felújításának befejezésével 'Egerszegre fél órával hamarabb érhet majd le a vonat.

Dél - Dunántúl

Somogy megye székhelyére IC-vel továbbra is csak átszállással lehet eljutni, a menetidő egy perccel nőtt (2:40), örömhír viszont, hogy a gyorsvonatok 18 perccel hamarabb érnek Kaposvárra (3:17). Pécs felé 2 perccel nő az IC-k menetideje (2:36), a gyorsvonatok (helyett sebesvonatok) viszont 17 perccel gyorsabbak lesznek (3:48). Szekszárdra továbbra is átszállással lehet eljutni, ha részben IC-vel akarunk utazni, a menetidő 4 perccel nőtt (2:11), viszont az eddigiekhez képest változás, hogy gyorsvonat is igénybe vehető (2:48).

Összességében Pécs felé továbbra is korrekt, versenyképes az IC közlekedés. Kaposvár továbbra is elátkozott hely közösségi közlekedés szempontjából, elképesztő lassan közelíthető meg a város, elsősorban a Dombóvár - Kaposvár vonal rossz állapota miatt. Szekszárdra hasonlóan rossz a menetidő, itt is a pályaállapotok okolhatóak. Pirospont a gyorsvonatok csökkenő menetidejéért Pécs és Kaposvár felé, ám Pécs felé így is versenyképtelen a gyorsvonat.

Közép - Dunántúl

Tatabányára változatlanul 33 perc alatt ér az IC, míg a gyorsvonat menetideje 3 perccel nőtt (38 percre). A Székesfehérvárra közlekedők nem sok jóra számíthatnak ebben az évben, hiszen a pályafelújítás újabb és újabb vágányzári menetrendekkel fenyeget. Mindenesetre a gyorsvonatok 5 perccel gyorsabbak lettek (56 perc), rendszeres IC közlekedés továbbra sincs. Ugyanez igaz Veszprémre is, viszont örömteli, hogy a gyorsvonatok 9 perccel gyorsabbak lettek (1:37).

Összességében a minimális gyorsulás miatt pici pirospont, viszont az IC közlekedés teljes hiányáért itt is felírhatunk egy feketepontot. Ennek ellenére a vonal utasainak nem kell szomorkodniuk, hiszen 1-2 év múlva a mostani menetidő felére csökkenhet Fehérvár és Veszprém felé.

Dél - Alföld

Kecskemétre nem változnak a menetidők (a hibrid IC-kkel 1:17 alatt lehet a hírös városba érni), Szegedre egy perccel hamarabb érnek a vonatok (2:22). Békéscsaba felé szintén változatlanok a menetidők (2:25). Ebben a régióban nincs is szükség összefoglalásra, a menetidők és a vonatok száma elfogadható.

Észak - Alföld

Szolnokra változatlan menetidővel közlekednek mind az intercity (1:14), mind a gyorsvonatok (1:17). Debrecenbe az IC-k változatlanul 2:29 perc alatt érnek, a gyorsvonatok 3 percet lassultak (3:03). Nyíregyháza felé mindkét vonattípus változatlan menetidővel közlekedik (3:01 illetve 3:51). A Dél - Alföldre vonatkozó egymondatos összefoglaló erre a régióra is igaz, a menetidők és a vonatok száma elfogadható.

Észak - Magyarország

Nógrád megye székhelyére csak átszállással lehet eljutni, intercity vonat továbbra sem közlekedik Salgótarjánba. A gyorsvonatok 8 perccel rövidebb idő alatt (2:35) érnek a megyeszékhelyre. Egerbe is csak átszállással lehet eljutni, IC-vel (1:51) és gyorsvonattal (2:21) is változatlan idő alatt. Miskolc felé szintén változatlanok a menetidők (1:59 illetve 2:17). Salgótarján felé továbbra is versenyképtelen a vasút, a menetidő elképesztő, mivel a vonat a Hatvan és Salgótarján közötti 59 km-t 1:38 alatt teszi meg. Egerbe a Miskolc felé közlekedő IC-khez csatolt közvetlen kocsikkal lehetne javítani a menetidőn (Füzesabonynál lekapcsolják az egy-két kocsit), de jelentős menetidő-csökkenést ez sem hozna. Miskolcra az országos vasúthálózat állapotát tekintve elfogadható a vonatsűrűség és a menetidő is.

A bejegyzés trackback címe:

https://mellekvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr701587276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása