Sokan sokhelyen írták már meg, hogy hazánkban a közösségi közlekedés drága. A témában jártas embereknek nyilván beugrik az ilyenkor szokásos példa: ha két felnőtt utazik egy autóban, már jobban járnak, mintha vonattal mennének. Sokat gondolkodtam rajta, hogyan lehetne megváltoztatni a tarifarendszert, hogyan lehetne utasbarátabbá (van ilyen szó?) tenni.

Napjainkban elképesztő sokféle kedvezmény létezik a helyközi közösségi közlekedésben. A kedvezmények java része életkorhoz kötött - a fiatalok és az idősek részesülnek jelentős kedvezményekben, míg az adófizető középkorúak döntő többsége semmilyen kedvezményben nem részesül. A jelenleg a vasúton érvényben lévő kedvezmények megtekinthetők az alábbi linken keresztül: http://www.mav-start.hu/utazas/kedvezmenyek_20100201.php .

Az általam elképzelt kedvezményrendszer sokkal egyszerűbb a jelenleg érvényben lévőnél, tulajdonképpen csak a családi utazási kedvezmények bővülnek, az összes többi kedvezmény köre szűkül. Íme az elképzelésem:

Jegyek:

- 75%-os kedvezmény: hadirokkantak; fogyatékkal élő személyek; gyógypedagógiai intézet lakói

- 50%-os kedvezmény: nyugdíjasok; fiatalok a középiskola befejezéséig illetve 18 éves korig;

- 25%-os kedvezmény: hadirokkant kísérője (egy fő); fogyatékkal élő személy kísérője (egy fő); gyógypedagógia intézet lakójának kísérője (egy fő); nappali tagozatos felsőoktatásban tanuló; levelező és esti tagozatos felsőoktatásban tanuló; esti tagozatos középiskolai tanuló

- 10%-os kedvezmény: forgalmi engedéllyel egy fő részére

- a kedvezmények nem vonhatóak össze, egyszerre csak egy kedvezményt lehet igénybe venni!

A bérletekkel kapcsolatban az általános koncepcióm az, hogy a havibérlet kerüljön 14 utazás árába, az éves bérlet pedig 6 havibérlet árába.

Végül, de nem utolsó sorban, a jegyárakat radikálisan csökkenteném. Az aktuális árakat megnézhetitek az alábbi oldalon: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20100201.php?mid=14b5a3e658c8d3&chapter=1 . Néhány fontosabb távolságban, másodosztályon az én áraim a következőek (teljes ár), zárójelben a csökkenés mértéke százalékban:

5 km: 100,- (-35%)

25 km: 300,- (-35%)

50 km: 550,- (-40%)

100 km: 1050,- (-43%)

200 km: 2050,- (-39%)

300 km: 3050,- (-34%)

A sebes és expresszvonatokat pótjegykötelessé tenném (200,-), az IC-vonatokon pedig csak helyjegyet alkalmaznék (350,-), mert azt gondolom, hogy az emelt szintű szolgáltatásnak mindenképpen része kell legyen a helybiztosítás.

Végül a családi kedvezményekről bővebben. Elsődleges célom a kedvezményrendszerrel az egyéni közlekedés visszaszorítása, a családi utazások vasútra csoportosítása. Így a következő kedvezményeket vezetném be:

- családi jegy M: 1 felnőtt + 1 vagy 2 gyerek esetén egy teljes ár 125%-át kell fizetni (tehát ha 1 felnőtt és 1 vagy 2 gyerek utazik 50 km-t, akkor 550 * 1,25 = 687,5 --> 690,-)

- családi jegy L : 2 felnőtt + 1 vagy 2 gyerek esetén egy teljes ár 175%-át kell fizetni ( tehát ha 2 felnőtt és 1 vagy 2 gyerek utazik 50 km-t, akkor 550 * 1,75 = 962,5 --> 965,- ), pót- vagy helyjegyköteles vonatok esetében pedig a gyerekeknek ingyenes a helyfoglalás )

- családi jegy XL : 2 felnőtt + 3 vagy 4 gyerek esetén egy teljes ár 250%-át kell fizetni (tehát 2 felnőtt és 3 vagy 4 gyerek utazik 50 km-t, akkor 550* 2,5 = 1375,- ), pót és helyjegyköteles vonatok esetében pedig a gyerekeknek ingyenes a helyfoglalás

- kupés kocsikkal közlekedő vonatokban (ahol a kupé 6 fős) ún. kupéjegyet árusítanék, amely helyjegyként funkcionálna, és 3 teljesárú jegy árába kerülne

Várom a véleményeket:)

A bejegyzés trackback címe:

https://mellekvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr701793756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2010.07.07. 17:09:37

Ebben az irányba bizonyosan el kell mozdulni. Most nem teszek alternatív javaslatot, csak néhány gyors logikai észrevétel illetve megjegyzés, ismerve a hazai és nemzetközi gyakorlatot.

- Egy legalább jelképes teljes-jegyárcsökkenést támogatom. Személy szerint szimpatikusnak tartom kerék áraid :-)
de: a teljes ár csökkentésének alternatívája a MÁV Start kártya támogatása lenne. Igen, máshol az állam a kártyarendszert támogatja. Ausztriában például a nyugdíjas nem 50%-os jegyhez jogosult, hanem jelképes áron kap 50%-os kártyát, amiért én is csak száz eurót fizetek teljes áron. Úgy rémlik, nálunk az állam egyáltalán nem támogatja a MÁV Start kártyát (legfeljebb magát a vasutat konzolidálja...)
- Ha politikus vagyok, lehet, hogy 90%-kal tenném újra fizetőssé a nyugdíjasakat. Több fideszes szerint nem lehet hozzányúlni az ingyenességhez, pedig kell. Már 75% merésznek tűnik, 50% bár számos nyugati országban így van, de szociális megfontolásból is sok tekintettel nyugdíjasok anyagi lehetőségeire.
- A kísérők legtöbb helyen ingyenesen utaznak, ha nem csalatkozom. (Elterjedt szokás, hogy aki baráti alapon például vakkal utazik, ettől függetlenül beszáll az útiköltségbe.)
- Mi az a "10% forgalmi engedéllyel"??
- A díjszabási bérletáraknál ilyesfajta elmozdulást kívánatosnak tartok. Ehhez társulnak a nem rendszeres utazóknak is kedvező üzletpolitikai kedvezmények, melyek főbb célja a) az egyéni motorizált közlekedés minél nagyobb mértékű kiváltása és b) a napi csúcs "lapítása" által csökkenteni a kapacitás-igényt.
- A pótjegyrendszer eltörlését pártolom, ez egy külön téma lehetne. Helyjegyköteles vonatokat esetleg meghagynám. Rémesnek tartom, ha komfort nélküli sebesvonatra is 200 ft-os pótjegy kellene.
- A kupéjegy elsőre tetszik, de felmerülhetnek gyakorlati problémák. Megfontolandó.
- A családi jegyrendszert inkább csoportos jegyrendszernek titulálnám, hacsak nem pl. nagycsaládos igazolványhoz kötött.
A vasút, a végeredmény (pl. autó kiváltása) és az (esetleg autós) utasok felől nézve mindegy, milyen viszonyban állnak egymáshoz.