A sorozat második részeként a Dunántúl nyugati részének másik bezárásra ítélt vonalszakaszával, az 1-es vonallal foglalkozunk. A Hegyeshalom és Rajka közti 13 km-es szakasz az 1-es számú Budapest - Hegyeshalom - Rajka vonal része, mely hazánk legmodernebb vasútvonalai közé tartozik. A szakasz bezárása idén vetődött fel először.

Hegyeshalom hazánk északnyugati csücskében, a mosonmagyaróvári kistérségben található 3500 fő lakosságú nagyközség, jelentős vasúti és közúti határátkelőhely. A vasútállomás a település délkeleti részén található, közel a település központjához. A Mosonmagyaróvárra tartó buszjáratok is a vasútállomástól indulnak. A vonalszakasz egyetlen megállója Bezenye, a Hegyeshalomtól 11 km-re északkeletre található 1500 fős község. A vasúti megállóhely a településtől északra található. Bezenyéről a térség központjába, Mosonmagyaróvárra egyszerűbb busszal bejutni, mivel a (Rajka - Mosonmagyaróvár viszonylatban közlekedő) buszok nem tesznek kitérőt Hegyeshalom felé. Bezenyétől 2 km-re északra található a vonal végállomása, Rajka. A hármashatárnál található 2500 fő lakosságú* község vasútállomása a település délnyugati részén, a település szívében található. Mosonmagyaróvárra busszal néhány perccel lassabban lehet beérni, mint vonattal.

A vonal műszaki állapota jónak mondható, hiszen a villamosított vonalon a 13 km-es távolságot 14 perc alatt teszik meg, ami 56 km/h-s átlagsebességet jelent. Örömteli, hogy a szakaszon ütemes menetrend szerint, kétóránként közlekednek a vonatok Rajka - Győr viszonylatban, illetve reggel ütemen felül közlekednek vonatok Csorna illetve Budapest felé. Egyébként mind Csorna, mind Budapest felé át kell szállni.

A minisztérium honlapján közzétett 2007-es (erősen vitatható) utasszámlálási adatok között a Hegyeshalom - Rajka szakaszról nincsenek adatok, így a vonal kihasználtságáról nem tudok beszámolni, viszont így a tervezett bezárás is erősen vitatható döntés lenne.

A vonalban rejlő lehetőségek

A vonatközlekedés megszüntetése elleni legfontosabb érv Pozsony közelsége. Az elmúlt években számos cikk jelent meg különböző napilapokban és hírportálokon, melyek a határmenti magyar falvakba költöző szlovák állampolgárokról szólt (  http://www.origo.hu/itthon/20091008-egyre-tobb-szlovak-telepul-at-a-szigetkozbe.html ). Hegyeshalom és Pozsony között közvetlen vasúti összeköttetés van, ami jelenleg kihasználatlan, nyáron az Amicus és a Jadran nemzetközi vonatok közlekedtek itt, de személyvonatok nem közlekednek a szlovák főváros és hazánk között ( http://www.kisalfold.hu/mosonmagyarovari_hirek/mav_gyorbol_pozsonyba_csak_pesten_vagy_becsen_at/2121037/ ). A jövőben ez a térség bizonyos értelemben Pozsony elővárosává válhat, hiszen Szlovákia fővárosa gazdasági értelemben (munkahelyek száma, kereskedelmi funkciók) nagyobb vonzerővel rendelkezik, mint a 32 ezres lélekszámú Mosonmagyaróvár. Valószínűsíthető, hogy a következő években még több szlovák állampolgár fog letelepedni a térségben, akik napi rendszerességgel utaznak majd Pozsonyba. Ha a vasút vezetősége kicsit is előrelátó, akkor először kísérleti jelleggel, a szlovák vasúttal karöltve, beindíthatná a vonatközlekedést a két ország között akár a Mosonmagyaróvár - Pozsony, akár a Győr - Pozsony viszonylatban.

Megéri-e bezárni?

A válasz egyértelműen nem. Mennyit spórolhatna a vasúttársaság a bezárással? Hegyeshalom vasútállomás megmaradna, így ott semmit. Bezenyén nincs jegykiadás, ott nincs kit elbocsátani. Rajkán a helyi étteremben van jegykiadás. A tehervonati közlekedés miatt a pályát fenn kell tartani, karbantartásra továbbra is kell majd költeni. A személyszállító cég megspórolhatná a pályahasználati díjat, amit eddig a pályavasút kapott meg. Így állam bácsi egyik kezéből nem rak majd pénzt át a másik kezébe. Mit veszítene a személyszállító cég? Közvetlenül azt a bevételt, amit ezen a szakaszon realizált. Közvetetten minden olyan utast, aki Rajkáról és Bezenyéről eddig Mosonmagyaróvárra, vagy Győrbe vasúton közlekedett, mert aki buszra száll Rajkán vagy Bezenyén, az nem fogja a Hegyeshalom - Mosonmagyaróvár szakaszon sem használni a vasutat (mert közvetlenül Mosonmagyaróvárra szállítja a busz). Sőt, aki Győrbe megy, az sem fog Mosonmagyaróváron vonatra szállni, mert a városi buszpályaudvar és a vasútállomás messze van egymástól, így hát megy tovább busszal, tovább csökkentve a vasút bevételeit.

Másrészt a vonal bezárásával megszűnne a határon túl nyúló közlekedés lehetősége is, melyben komoly lehetőségek vannak, hiszen az elővárosi vonatközlekedés akár nyereséget is termelhet.

*2008. januári hivatalos adat, ma már 3000 fő környékén lehet a ténylegesen itt élők száma.

A bejegyzés trackback címe:

http://mellekvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr11502150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

roll_1994 2009.11.20. 17:51:15

Szerintem sem éri meg bezárni. ostobaság lenne, hiszen ha minden igaz, hamarosan megépül Bezenye és Hegyeshalom között Eurovegas. Pozsony felé is terveztek egy ilyen nagy kaszinóvárost. ha megszüntetik a vasút vonalat Hegyeshalom és rajka között, akkor ezeket a nagy kaszinóvárosokat csak közúton lehetne megközelíteni, ami elég nagy forgalmat eredményezne. Én minden nap bejárok Győrbe Rajkáról, ha bezárnák a vonalat, akkor kellen egy Rajka-Óvár buszbérletet vennem, egy óvári városi buszbérletet és egy Óvár-győr vasútbérletet? Nem elég, hogy így is ötkor kelek, hogy beérjek nyolcra Győrbe és hazafelé csak kétóránként jönnek vonatok? A mostani menetrend is elég rossz, és ennél csak rosszabb lenne. Hegyesből Bécsbe, Ausztria fővárosába megy vont. Pozsonyba, Szlovákia fővárosába meg nem? Rajkán az állomáson aláírásgyűjtésbe kezdtek. remélem, minnél többen aláírják. Mivel rajkáról hegyesbe nem jár busz, csak, ha valaki felmegy óvárra és onnan megy hegyesbe. semmi értelme bezárni a vonalat. Minden ember számít és többen is utaznának a vonalon, ha Pozsonyba is menne.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu