2009.11.05. 12:03
A Hegyeshalom - Rajka vasútvonal
A sorozat második részeként a Dunántúl nyugati részének másik bezárásra ítélt vonalszakaszával, az 1-es vonallal foglalkozunk. A Hegyeshalom és Rajka közti 13 km-es szakasz az 1-es számú Budapest - Hegyeshalom - Rajka vonal része, mely hazánk legmodernebb vasútvonalai közé tartozik. A szakasz bezárása idén vetődött fel először.
Hegyeshalom hazánk északnyugati csücskében, a mosonmagyaróvári kistérségben található 3500 fő lakosságú nagyközség, jelentős vasúti és közúti határátkelőhely. A vasútállomás a település délkeleti részén található, közel a település központjához. A Mosonmagyaróvárra tartó buszjáratok is a vasútállomástól indulnak. A vonalszakasz egyetlen megállója Bezenye, a Hegyeshalomtól 11 km-re északkeletre található 1500 fős község. A vasúti megállóhely a településtől északra található. Bezenyéről a térség központjába, Mosonmagyaróvárra egyszerűbb busszal bejutni, mivel a (Rajka - Mosonmagyaróvár viszonylatban közlekedő) buszok nem tesznek kitérőt Hegyeshalom felé. Bezenyétől 2 km-re északra található a vonal végállomása, Rajka. A hármashatárnál található 2500 fő lakosságú* község vasútállomása a település délnyugati részén, a település szívében található. Mosonmagyaróvárra busszal néhány perccel lassabban lehet beérni, mint vonattal.
A vonal műszaki állapota jónak mondható, hiszen a villamosított vonalon a 13 km-es távolságot 14 perc alatt teszik meg, ami 56 km/h-s átlagsebességet jelent. Örömteli, hogy a szakaszon ütemes menetrend szerint, kétóránként közlekednek a vonatok Rajka - Győr viszonylatban, illetve reggel ütemen felül közlekednek vonatok Csorna illetve Budapest felé. Egyébként mind Csorna, mind Budapest felé át kell szállni.
A minisztérium honlapján közzétett 2007-es (erősen vitatható) utasszámlálási adatok között a Hegyeshalom - Rajka szakaszról nincsenek adatok, így a vonal kihasználtságáról nem tudok beszámolni, viszont így a tervezett bezárás is erősen vitatható döntés lenne.
A vonalban rejlő lehetőségek
A vonatközlekedés megszüntetése elleni legfontosabb érv Pozsony közelsége. Az elmúlt években számos cikk jelent meg különböző napilapokban és hírportálokon, melyek a határmenti magyar falvakba költöző szlovák állampolgárokról szólt ( http://www.origo.hu/itthon/20091008-egyre-tobb-szlovak-telepul-at-a-szigetkozbe.html ). Hegyeshalom és Pozsony között közvetlen vasúti összeköttetés van, ami jelenleg kihasználatlan, nyáron az Amicus és a Jadran nemzetközi vonatok közlekedtek itt, de személyvonatok nem közlekednek a szlovák főváros és hazánk között ( http://www.kisalfold.hu/mosonmagyarovari_hirek/mav_gyorbol_pozsonyba_csak_pesten_vagy_becsen_at/2121037/ ). A jövőben ez a térség bizonyos értelemben Pozsony elővárosává válhat, hiszen Szlovákia fővárosa gazdasági értelemben (munkahelyek száma, kereskedelmi funkciók) nagyobb vonzerővel rendelkezik, mint a 32 ezres lélekszámú Mosonmagyaróvár. Valószínűsíthető, hogy a következő években még több szlovák állampolgár fog letelepedni a térségben, akik napi rendszerességgel utaznak majd Pozsonyba. Ha a vasút vezetősége kicsit is előrelátó, akkor először kísérleti jelleggel, a szlovák vasúttal karöltve, beindíthatná a vonatközlekedést a két ország között akár a Mosonmagyaróvár - Pozsony, akár a Győr - Pozsony viszonylatban.
Megéri-e bezárni?
A válasz egyértelműen nem. Mennyit spórolhatna a vasúttársaság a bezárással? Hegyeshalom vasútállomás megmaradna, így ott semmit. Bezenyén nincs jegykiadás, ott nincs kit elbocsátani. Rajkán a helyi étteremben van jegykiadás. A tehervonati közlekedés miatt a pályát fenn kell tartani, karbantartásra továbbra is kell majd költeni. A személyszállító cég megspórolhatná a pályahasználati díjat, amit eddig a pályavasút kapott meg. Így állam bácsi egyik kezéből nem rak majd pénzt át a másik kezébe. Mit veszítene a személyszállító cég? Közvetlenül azt a bevételt, amit ezen a szakaszon realizált. Közvetetten minden olyan utast, aki Rajkáról és Bezenyéről eddig Mosonmagyaróvárra, vagy Győrbe vasúton közlekedett, mert aki buszra száll Rajkán vagy Bezenyén, az nem fogja a Hegyeshalom - Mosonmagyaróvár szakaszon sem használni a vasutat (mert közvetlenül Mosonmagyaróvárra szállítja a busz). Sőt, aki Győrbe megy, az sem fog Mosonmagyaróváron vonatra szállni, mert a városi buszpályaudvar és a vasútállomás messze van egymástól, így hát megy tovább busszal, tovább csökkentve a vasút bevételeit.
Másrészt a vonal bezárásával megszűnne a határon túl nyúló közlekedés lehetősége is, melyben komoly lehetőségek vannak, hiszen az elővárosi vonatközlekedés akár nyereséget is termelhet.
*2008. januári hivatalos adat, ma már 3000 fő környékén lehet a ténylegesen itt élők száma.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.