vidi-master 2009.10.27. 11:35

A 22-es vonal

 

A 22-es számú Körmend – Zalalövő vonal
 
A vonal a vas megyei Körmendet és a zala megyei Zalalövőt köti össze. Körmenden a 21-es számú Szentgotthárd – Szombathely vonalhoz, Zalalövőn a 25-ös számú Bajánsenye – Boba vonalhoz csatlakozik. Mindkét csatlakozó vonal nemzetközi vonal, a 21-es számú felújítása idén kezdődött és papíron 2011-ig tart. A 25-ös vonalat – teljes hosszában 2000-ben nyitották meg újra, villamosítása jelenleg is tart. A vonalat jelenleg a MÁV üzemelteti, míg a két csatlakozó vonal közül a 21-est a GYSEV, a 25-öst pedig szintén a MÁV. Sajtóhírek szerint a GYSEV átvenné ezt a vonalat is a MÁV-tól, ami gyakorlatilag egyet jelentene a megmeneküléssel a vonal számára.
 
Körmend Vas megye délnyugati részén található, 12 ezer fős kisváros, a térség közlekedési központja. A vasútállomás és az autóbusz-pályaudvar gyakorlatilag egymás mellett, a város északi részében található. Zalalövő a megye északnyugati határánál található 3200 fős kisváros, autóbusz-pályaudvara nincs. A vasútállomás a település központját jelentő Szabadság tér mellett található. A 23 km hosszúságú vonalon Körmend és Zalalövő között két megállóhely található: Nádasd és Zalaháshágy – Szőce. Korábban egy harmadik megállóhely is volt a napjainkban már Zalalövőhöz tartozó Zalapatakán, ám ez évtizedekkel ezelőtt megszűnt. Nádasd mintegy másfélezer lakosú község Körmendtől délre, vasúti megállóhelye a település nyugati szélén, a 86-os út mellett található. A vonal másik megállóhelye Zalaháshágy és Szőce között félúton, a megyehatáron található. Mindkét falu közel 400 fős lélekszámú, a megállóhely Szőcétől északkeletre, Zalaháshágytól északnyugatra található 1 – 1,5 km-re.
 
A vonal műszaki állapota rossz, ugyanis a 23 km-es távot a vonatok 36 perc alatt teszik meg, ami a szerény 38 km/h-s átlagsebességet jelenti. Teljes felújítását műszaki állapota indokolja, ám a sok műtárgy (köztük egy Rába híddal) és a szükséges ívkorrekciók miatt ez költséges lenne. Jelenleg napi 8 vonatpár közlekedik a vonalon, kivéve szombatonként, ekkor eggyel kevesebb. Ütemes menetrend nincs, mind a két csatlakozó vonalra vannak jó csatlakozások, de sajnos nem mindig. A vonatok kalauz nélkül közlekednek, így a vonal bezárása a valóságban ténylegesen minimális megtakarítást hozhatna. A viszonylatban buszok is közlekednek, hosszabb menetidővel, mint a vonatok, Zalaháshágyot nem érintve, Szőce után egy kisebb nyugati kerülővel érik el Zalalövőt.
 
A buszközlekedés jelentette konkurenciának és az ütemes menetrend hiányában rendszertelenül közlekedő vonatoknak köszönhetően a 2007-es utasszámlálás alapján látható, hogy az utasszámok alacsonyak. Rövidtávon a megoldás az ütemes menetrend bevezetése lehet kétórás ütemekkel, valamint a buszközlekedés vonatközlekedés alá rendelése. Mivel a vonat még a rossz pályaállapotok mellett is lényegesen gyorsabb, mint a busz, így véleményem szerint a vonal bezárása elhibázott döntés lenne. Emellett szól az a tény is, hogy ez a mellékvonal köti össze a most fejlesztés alatt álló 21-es és 25-ös vonalakat, melyek Ausztriába, illetve Szlovéniába vezetnek. A vonal megtartása mellett buszos ráhordást lehetne megvalósítani az alábbi útvonalon:
Zalaháshágy – Szőce megállóhely
Szőce
Őrimagyarósd
Hegyhátszentjakab
Felsőjánosfa
Zalalövő vasútállomás
 
            Ezt a rendszert (kétórás ütem, csatlakozás mindkét vonalhoz, buszos ráhordás) meg kellene valósítani a 2009/2010-es menetrendben, és ha nem jelente jelentős utasszám-növekedést, akkor a vonalat be lehetne zárni. Ez a rendszer nem jelente többletkiadást, mert a vonatok eddig is közlekedtek, és buszjárat is maradna a vasútnak alárendelve. Az utasszám növekedése nem reménytelen elképzelés, ugyanis a térségben található települések (saját honlapjaik szerint) lakosai nagyrészt Körmendre, Körmenden át Szentgotthárdra és Szombathelyre, illetve Zalalövőn át Zalaegerszegre járnak dolgozni illetve tanulni, így a piac elméletileg adott a vasút számára.
 
            Hosszútávon a vonal felújítása szükséges, ami jelen esetben a pálya teljes újjáépítése miatt komoly összegeket jelentene. Ettől függetlenül a GYSEV sajtóhírek szerint szívesen átvenné a vonalat, így valószínűleg nem hamvában holt ötlet a vonal megtartása.

A bejegyzés trackback címe:

http://mellekvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr721478478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.